World Sea Fishing Forums banner

Een beginner... wat doe ik verkeerd?

667 views 10 replies 8 participants last post by  tournamag  
#1 ·
Hallo allemaal.

Ik heb alle YouTube-gidsen etc. gevolgd en ben nu vier sessies gaan vissen op het strand, zonder iets te vangen!

Ik hoop dat jullie meer ervaren vissers kunnen lezen wat ik doe en me dingen kunnen laten weten die ik niet heb overwogen of iets dat jullie opvalt dat ik verkeerd doe.

Ik vis vanaf de kust, meestal beginnend twee uur voor hoogtij en eindigend twee uur daarna. Ik gebruik twee 14 ft strandhengelstokken met 200 g (7 oz) gewichten en gebruik meestal flapper- en enkele haakrigs, waarbij ik de haakmaat en het aas afwissel tussen makreel, zager, leegworm en inktvis. Ik heb voornamelijk levende zagers gebruikt en daarna de andere bevroren.

Ik heb voornamelijk gevist op Shoeburyness East Beach, en de laatste sessie die ik heb gevist was op Mersea West Beach. Ik heb dag- en nachtsessies gedaan.

Ik ben er zeker van dat ik een paar aanbeten heb gehad, omdat de hengeltop begint te 'gaan', maar als ik binnenhaal, is er niets!

Ideeën over wat ik nog meer kan proberen?

#2 ·
Voor elke stek gaat het erom te ontdekken wanneer deze het beste vist. Dat vereist een aantal bezoeken of het vinden van iemand met ervaring in het vissen op de stek om zijn voorkeur door te geven. Het gaat er ook om te weten wat je op elke stek moet targeten, als bekend is dat deze een bepaalde soort oplevert en welke tijd van het jaar het beste voor hen is. Op basis van die kennis pas je vervolgens je rigs en aas aan om de soort het beste te targeten.

Vissen in blind vertrouwen dat er iets zal zijn, kan natuurlijk lonen, maar zonder te weten wat er zou kunnen zijn, moet je je kansen om iets te vinden vergroten door met 2 hengels verschillend te vissen. Vissen met kleinere haken en aas, meerdere haken zoals 2 of 3 haak flappers, laten je het aas mixen om te zien of iets werkt op de dag. Leg er een lang en een kort uit, vooral tijdens de duisternis, zal ook helpen.

Kortom, je doet niets verkeerd, wat je doet is wat we allemaal doen, namelijk je kennis opbouwen van de stekken waarop je vist. Ga er niet van uit dat je iets zult vangen, als je dat wel doet, is het een bonus en heb je wat kennis opgedaan.

#5 ·
Voor elke plek gaat het erom te ontdekken wanneer het het beste vist.
Ik viste vroeger op een bekende, afgelegen plek die erom bekend stond niet veel op te leveren.
Op een dag, toen ik niet veel anders te doen had en ondanks dat de getijden waardeloos waren, dacht ik dat ik daar een paar uur zou doorbrengen.
Uiteindelijk heb ik 2 uur aan weerszijden van een grote laagwaterbron gevist en het was absoluut waanzinnig!!!!
Ondanks dat iedereen me vertelde dat het een hoogwaterplek was, denk ik niet dat ik daar in die periode ooit een blank heb gehad :unsure:
Ik vermoed dat het kwam omdat ik op geen enkel ander moment met mijn bashengel en grote aas een geul of kenmerk daar kon bereiken, maar het laat maar weer eens zien.

Ik herinner me niet dat ik ooit iemand anders daar op dat moment heb gezien.

#4 ·
Waarom gebruikt u "7oz" gewichten? 4-5oz is ongeveer alles wat je nodig hebt en 6 als je in een sterkere tegenwind/ruwer/sterker getijde in dieper water zit.
Behalve bij het gebruik van meer veld-/toernooiwerphengels is 7oz meer dan de hengel aankan, plus hard werken met het werpen.

Plekken zoals Shoeburryness en inderdaad veel plekken langs de oever van de Theems, het is de vloed van het getijde die je wilt, want de vissen jagen op het getijde in vaak in 6" water om als eerste de wormen en andere lekkernijen te pakken.
Kleine haken ook, 1/0 en kleiner werkt voor de meeste situaties.

Als je de rivieren opvist zoals de Crouch, is het alleen de vloed die werkt, want bij vissen zoals de zeebaars zijn ze weg op het moment dat het getijde ongeveer hoog is of net daarvoor en ze de verandering voelen!
Terug uit de marges, want je wilt niet gestrand raken.

#7 ·
Ik vis vanaf de kust, meestal beginnend twee uur voor hoogwater en eindigend twee uur daarna.
Ik zie dat je vist in de monding van de Theems of de Blackwater, waar vissen stroomopwaarts zouden kunnen gaan bij eb om te eten.

Ik zou het een beetje afwisselen en naar beide plekken gaan bij eb en de vloed van een verandering bevissen om te zien hoe het gaat.

#9 ·
Het feit dat je zegt dat je denkt dat je beten krijgt maar geen contact maakt, kan misschien komen doordat je haken te diep in het aas begraven zitten, of misschien zijn de haken te groot voor de soort die je beten gaf, zorg ervoor dat er voldoende haak uitsteekt.

Sommige stranden hebben weinig vis, terwijl andere er veel hebben. Ik kan me niet veel stranden herinneren waar ik heb gevist toen ik op de IOW woonde, waar ik geen vis zou vangen of beten zou krijgen bij de eerste worp. Dat gezegd hebbende, heb ik in veel gebieden gevist waar ik wist dat er aas te vinden was, zoals rag- en lugworm of rotsachtige stranden met veel structuur en krabben etc. Zelfs de grindstranden waar ik viste, kende ik de zeebodem goed van het snorkelen ervoor.

Vis je overdag of 's nachts, want na het donker met een beetje wind op het water vang je vaak beter dan op rustige dagen in het zonlicht.

Kijk bij eb naar de stranden waar je van plan bent te vissen om te zien of er tekenen zijn van zandwormen, mosselen, krabben of structuren waar kleinere aasvissen zich bij vloed kunnen verstoppen. Gebruik Google Earth of download misschien een gratis proefversie van Navionic's met de onthullingskaarten om betere locaties te vinden.

Het komt allemaal neer op de tijd die je erin steekt om te vangen, hoe meer tijd, hoe meer ervaring je opdoet en plotseling begin je te merken dat je minder tijd steekt in meer vangst. Vissen met iemand die een gebied kent, geeft je ook vaak een enorme sprong op de ladder qua vangen.
Waarom ik antwoordde, is dat ik dat gebied heel goed ken en het inclusief de pier en de Occidental-steiger op Canvey Island heb bevist.
Ik groef daar wormen en velen doen dat voor winkels etc.
Er zijn Lug.Ragworm maar niet zo goed voor hen als verder naar het westen. Kokkels die daar door bedrijven werden geoogst. rotsachtige oesters. wulken. Allerlei soorten krabben.

#10 ·
Hoi allemaal.

Ik heb alle YouTube-gidsen etc. gevolgd en ben nu vier sessies gaan vissen op het strand, zonder iets te vangen!

Ik hoop dat jullie meer ervaren vissers kunnen lezen wat ik doe en me dingen kunnen laten weten die ik niet heb overwogen of iets dat jullie opvalt dat ik verkeerd doe.

Ik vis vanaf de kust, meestal beginnend twee uur voor hoogtij en eindigend twee uur daarna. Ik gebruik twee 14 ft strandhengelstokken met 200 g (7 oz) gewichten en gebruik meestal flapper- en enkele haakrigs, waarbij ik de haakmaat en het aas afwissel tussen makreel, zager, zeepier en pijlinktvis. Ik heb voornamelijk levende zagers gebruikt en daarna de andere bevroren.

Ik heb voornamelijk gevist op Shoeburyness East Beach, en de laatste sessie die ik heb gevist was op Mersea West Beach. Ik heb dag- en nachtsessies gedaan.

Ik weet zeker dat ik een paar aanbeten heb gehad, want de top van de hengel begint te 'gaan', maar als ik binnenhaal, is er niets!

Ideeën over wat ik nog meer kan proberen?
Om te beginnen klinkt het alsof je al veel goed doet, vooral voor een beginner, dus wees niet zo hard voor jezelf.

Slechts vier sessies is niet per se veel, lege periodes kunnen en gebeuren.

De eerste tip die ik zou geven is, als resultaten zijn wat je zoekt, kan het vaak lonen om je op specifieke soorten te richten tijdens een sessie in plaats van algemeen te vissen, omdat je je uitrusting **** afstemmen op de beoogde vis.
Kennis van de belangrijkste soorten van je locatie kan hierbij helpen, evenals een algemeen idee van de seizoenen waarin ze aanwezig zijn.
Voor het buitenste uiteinde van de Theems zullen dat typisch dingen zijn als doornhaai (die je meestal niet ten westen van Canvey krijgt), zeebaars, kabeljauw (als het geluk aan je zijde is), hondshaai (ook hier krijg je ze meestal niet voorbij Canvey), tong, bot, paling. Je **** ook harder, makreel en geep vangen, voornamelijk door te vissen vanaf plekken als Southend pier.

De volgende tip die ik zou geven (en dit zou ik misschien wel de belangrijkste factor bij het vissen willen noemen), is om ervoor te zorgen dat je specifiek op kenmerken vist in plaats van op een strand te verschijnen en blind te werpen. Je zei dat je twee uur omhoog en dan twee uur omlaag vist (zoals velen van ons hebben gedaan en doen, vooral als je begint). Maar naar een locatie gaan bij eb is een briljante gelegenheid om de grond te verkennen. Zoek naar geulen die door het zand lopen, evenals zandbanken (soorten als rog kunnen op de hellingen ervan zitten), kijk ook naar lagere gaten/depressies die ondiepe kommen in het strand creëren (hoe dieper hoe beter, hoewel zelfs ondiepe gaten beter zijn dan niets, vooral voor soorten als platvissen). In de buurt van rotsbedden en wieren zijn andere soorten kenmerken of ergens in de buurt van ondergedompelde door de mens gemaakte structuren.

Beide locaties die je noemde, met name Mersea, staan erom bekend dat ze soms gemengde resultaten hebben. Mersea kan een grote getijdenstroom hebben bij eb, als het een groot getij is, omdat het een dubbele riviermonding is voor twee rivieren, dus je **** moeite hebben om de bodem vast te houden (wat resulteert in valse aanbeten) tenzij je vist bij redelijkere getijden.
Andere oorzaken van valse aanbeten kunnen wieren op de lijn zijn, krabben die het aas opeten, of overtollige lijn die in het water ligt (dit kan vooral gelden voor ondiepe strandlocaties als je de hengels laag zet). Als je ze hoger zet, kan de lijn uit het water blijven, wees er wel voorzichtig mee dat je statief niet omvalt (draai je statief af en toe in de richting van het getij, dat uiteraard verandert bij eb, om het statief stabiel te houden).

Om jezelf een betere kans te geven voor de roggen, moet je vaak iets verder werpen, dus het kiezen van een hengel die meer langzaam tot medium actie heeft (zachter blank), die ook niet overdreven krachtig is (zeg maar worpen tussen 4 oz en 6 oz max) zal het werpen veel vergevingsgezinder en gemakkelijker maken, waardoor je een betere kans hebt om een bepaalde afstand te bereiken, de meeste hengelsportdealers zullen je helpen als je je situatie uitlegt. Je hoeft niet altijd mega-afstand te werpen voor rog, soms zitten ze niet zo ver weg....en je hebt zeker geen lange worpen nodig voor zeebaars, tong en anderen (meestal). Waders kunnen helpen om extra afstand te bereiken, maar wees je altijd bewust van het type terrein waarop je loopt en vermijd het waden in overdreven ruwe omstandigheden.

#11 ·
Je hoeft niet altijd mega afstanden te werpen voor Rog, soms zijn ze niet zo ver weg....en je hebt zeker geen lange worpen nodig voor Baars, Schar en anderen (meestal). Wadpakken kunnen helpen om extra afstand te bereiken, maar wees altijd bewust van het type grond waarop je loopt en vermijd waden in te ruwe omstandigheden.
Werpafstand hangt vaak af van de locatie!. Neem Southbourne Korte worp in de geul of lang over de zandbank beide kunnen werken, maar vaak krijg je met de lange worp andere vissen!.
Wadpakken en waden om te werpen met een spinhengel is oké, maar met een strandhengel-achtige opstelling nee! Een reden is dat je waarschijnlijk plat in zee eindigt of de hengel laat vallen terwijl je probeert je evenwicht te hervinden!.
Er is ook het risico van zacht zand/door gegraven gaten/voorwerpen/vast komen te zitten plus ook onzichtbare geulen! zoals aan de kust helemaal van de pier tot Shoeburyness er is een geul genaamd de Gutway die de tegenovergestelde richting van de getijden stroomt, omdat deze onder sleep naar en onder de pier trekt en dan naar buiten gaat.
Nu als je een paar meter water uit wad om te werpen, ben je plotseling in 1,5-1,8-2,1 meter water of meer en in de onderstroom, de reden waarom de RNLI zoveel reddingen in dat gebied uitvoert.
Ziet er allemaal gezellig uit daar buiten, dan niet zo gezellig!.
Veel beter om een fatsoenlijke worp te leren, want op stabielere/stevigere grond, oftewel met de voeten op de grond! en je **** stappen, draaien, roteren in de worp met inspanning en meer afstand winnen dan in het water staan.