Hoi allemaal.
Ik heb alle YouTube-gidsen etc. gevolgd en ben nu vier sessies gaan vissen op het strand, zonder iets te vangen!
Ik hoop dat jullie meer ervaren vissers kunnen lezen wat ik doe en me dingen kunnen laten weten die ik niet heb overwogen of iets dat jullie opvalt dat ik verkeerd doe.
Ik vis vanaf de kust, meestal beginnend twee uur voor hoogtij en eindigend twee uur daarna. Ik gebruik twee 14 ft strandhengelstokken met 200 g (7 oz) gewichten en gebruik meestal flapper- en enkele haakrigs, waarbij ik de haakmaat en het aas afwissel tussen makreel, zager, zeepier en pijlinktvis. Ik heb voornamelijk levende zagers gebruikt en daarna de andere bevroren.
Ik heb voornamelijk gevist op Shoeburyness East Beach, en de laatste sessie die ik heb gevist was op Mersea West Beach. Ik heb dag- en nachtsessies gedaan.
Ik weet zeker dat ik een paar aanbeten heb gehad, want de top van de hengel begint te 'gaan', maar als ik binnenhaal, is er niets!
Ideeën over wat ik nog meer kan proberen?
Om te beginnen klinkt het alsof je al veel goed doet, vooral voor een beginner, dus wees niet zo hard voor jezelf.
Slechts vier sessies is niet per se veel, lege periodes kunnen en gebeuren.
De eerste tip die ik zou geven is, als resultaten zijn wat je zoekt, kan het vaak lonen om je op specifieke soorten te richten tijdens een sessie in plaats van algemeen te vissen, omdat je je uitrusting **** afstemmen op de beoogde vis.
Kennis van de belangrijkste soorten van je locatie kan hierbij helpen, evenals een algemeen idee van de seizoenen waarin ze aanwezig zijn.
Voor het buitenste uiteinde van de Theems zullen dat typisch dingen zijn als doornhaai (die je meestal niet ten westen van Canvey krijgt), zeebaars, kabeljauw (als het geluk aan je zijde is), hondshaai (ook hier krijg je ze meestal niet voorbij Canvey), tong, bot, paling. Je **** ook harder, makreel en geep vangen, voornamelijk door te vissen vanaf plekken als Southend pier.
De volgende tip die ik zou geven (en dit zou ik misschien wel de belangrijkste factor bij het vissen willen noemen), is om ervoor te zorgen dat je specifiek op kenmerken vist in plaats van op een strand te verschijnen en blind te werpen. Je zei dat je twee uur omhoog en dan twee uur omlaag vist (zoals velen van ons hebben gedaan en doen, vooral als je begint). Maar naar een locatie gaan bij eb is een briljante gelegenheid om de grond te verkennen. Zoek naar geulen die door het zand lopen, evenals zandbanken (soorten als rog kunnen op de hellingen ervan zitten), kijk ook naar lagere gaten/depressies die ondiepe kommen in het strand creëren (hoe dieper hoe beter, hoewel zelfs ondiepe gaten beter zijn dan niets, vooral voor soorten als platvissen). In de buurt van rotsbedden en wieren zijn andere soorten kenmerken of ergens in de buurt van ondergedompelde door de mens gemaakte structuren.
Beide locaties die je noemde, met name Mersea, staan erom bekend dat ze soms gemengde resultaten hebben. Mersea kan een grote getijdenstroom hebben bij eb, als het een groot getij is, omdat het een dubbele riviermonding is voor twee rivieren, dus je **** moeite hebben om de bodem vast te houden (wat resulteert in valse aanbeten) tenzij je vist bij redelijkere getijden.
Andere oorzaken van valse aanbeten kunnen wieren op de lijn zijn, krabben die het aas opeten, of overtollige lijn die in het water ligt (dit kan vooral gelden voor ondiepe strandlocaties als je de hengels laag zet). Als je ze hoger zet, kan de lijn uit het water blijven, wees er wel voorzichtig mee dat je statief niet omvalt (draai je statief af en toe in de richting van het getij, dat uiteraard verandert bij eb, om het statief stabiel te houden).
Om jezelf een betere kans te geven voor de roggen, moet je vaak iets verder werpen, dus het kiezen van een hengel die meer langzaam tot medium actie heeft (zachter blank), die ook niet overdreven krachtig is (zeg maar worpen tussen 4 oz en 6 oz max) zal het werpen veel vergevingsgezinder en gemakkelijker maken, waardoor je een betere kans hebt om een bepaalde afstand te bereiken, de meeste hengelsportdealers zullen je helpen als je je situatie uitlegt. Je hoeft niet altijd mega-afstand te werpen voor rog, soms zitten ze niet zo ver weg....en je hebt zeker geen lange worpen nodig voor zeebaars, tong en anderen (meestal). Waders kunnen helpen om extra afstand te bereiken, maar wees je altijd bewust van het type terrein waarop je loopt en vermijd het waden in overdreven ruwe omstandigheden.